Eerste week zit erop en eerste trip gehad! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Hoornstra - WaarBenJij.nu Eerste week zit erop en eerste trip gehad! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Hoornstra - WaarBenJij.nu

Eerste week zit erop en eerste trip gehad!

Door: Sanne Hoornstra

Blijf op de hoogte en volg Sanne

19 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Ik had even wat tijd nodig om te wennen, vooral door het tijdverschil dat ik snachts vaak rond vijf uur al wakker was. Maar dat gaat nu gelukkig beter! Het is heerlijk hier, zo lekker warm :)
Ik heb afgelopen week weer genoeg gedaan dus zal daar even wat over vertellen.
Inmiddels hebben we al een paar keer roti gegeten, heerlijk! Verder zijn we het centrum van Paramaribo verkend. Zo hebben we wat gewinkeld, veeeeel gelopen en fort zeelandia bekeken. Helaas konden we er niet in maar er zat een brasserie bij die grenst aan de Suriname rivier. Dus daar even lekker gezeten en een broodje gehad.
Die dag zijn we ook naar de palmtuinen gegaan, dit is een oppervlak met heel veel palmbomen bij elkaar eigenlijk in het centrum van Paramaribo. Savonds zijn we gaan eten bij Zus & Zo, hier heb je wat meer gewone Nederlandse gerechten. Heb hier saté gehad die echt heerlijk was. Eigenlijk nog nooit zon lekkere saté gehad haha.
Woensdag 12 februari had ik mijn kennismakingsgesprek in het AZP. Om half 11 moest ik aanwezig zijn. Toen ik het AZP binnenstapte dacht ik gelijk wat een mensen! Er zijn hier hele grote ruimtes met wachtende mensen.
De afdeling Diëtetiek zit in het Diagnostisch behandelcentrum, het is een vrij klein kantoortje maar gelukkig wel airco. Ik heb zon twee uur met Tiffany Soepar gesproken. Ze begon gelijk over de vele feestdagen in Suriname en dan heb ik dus gewoon vrij! haha ik dacht dat is mooi dus mn vrije dagen staan al genoteerd ;). Mijn hoofdbegeleider is Else Smelt ze was die week ziek, toch kwam ze even 10 minuutjes langs. Beide diëtisten hebben de opleiding in Groningen gedaan en Else is een Nederlandse vrouw. Het lijken kundige en leuke diëtisten, dus ik denk dat dat wel goed zit. Ik loop een paar dagen met Else mee en een paar dagen met Tiffany. Op de vrijdag ga ik met Tiffany naar een dialyse centrum wat buiten het AZP valt. Ik krijg dus van alles te zien!
Die avond zijn we uiteten gegaan met een groepje studenten, bij blauwstad. Hier zitten allemaal Javaanse restaurantjes. Hier heb ik wederom weer zo lekker gegeten. Op de kaart stond bami, gele rijst, rijst. Dus ik dacht dan zal je wel uit eentje moeten kiezen, maar nee hoor kreeg me toch een bord!!! Verder zat er rijst bij met kouseband en kokossliertjes, super pittig.
Eigenlijk heb ik elke dag heerlijk in de zon gezeten te zonnen. En tussendoor nog vaak gefacetimt, heel fijn zo contact te kunnen houden.. Vrijdags kwam Anouk langs een meisje die hier een verpleegkundige stage doet. Savonds hebben Ingrid en ik weer roti gehaald, nu gevraagd of het iets minder pittig kon ( wat nog steeds pittig is!!). Die avond zijn we met de mensen van de kwattaweg opstap gegaan naar discotheek Touche. Een vrij grote discotheek, eerst draaiden ze vooral wat top 40 muziek wat ik wel jammer vond. Later op de avond gingen ze meer over op de Surinaamse muziek. Rond 3 uur hebben Ingrid en ik een taxi gebeld en om half vier waren we weer thuis.
Zaterdag 15 februari kwam Lientje de vrouw van Anant (de vaste taxi chauffeur) onze fietsen brengen. Zo hoeven we niet elke keer meer de taxi te bellen haha. Daarna nam ze ons mee voor de eerste trip!!! Ik had er zon zin in.. We gingen dolfijnen spotten en kaaimannen vangen. We waren met 11 mensen, een gezellige groep.Als eerst gingen we dolfijnen spotten.. met zn alleen in een nogal smal bootje de rivier op..Ik dacht als dit maar goed komt.. Het weer was die dag erg wisselvallig soms kwam er ineens een gigantische regenbui. En dan heb ik geweten myn god. Heb begon ineens zo keihard te regenen dat de boot helemaal heen en weer ging. Snel deden we de zeilen langs de zijkant van de boot naar beneden waar echt zoooon grote spin uit kwam. Waardoor ik bijna bij iemand op schoot sprong jeetje wat zijn die beesten eng.
Oftwel ik heb daar even niet zo lekker op die boot gezeten haha.Toen de regenbui gestopt was,was de rust weer terug gekeerd, poeh wat was dat eng. Er waren vrij veel dolfijnen wat leuk was om te zien, helaas alleen de vinnen hahaha.
Hierna zijn we naar een vissersdorpje gegaan ‘rust en weide’. Ik vond dit zo bijzonder! Net of kom je in een hele andere wereld. Zon rust en alles zo primitief. Mensen leven hier van de plantages en van de visserij. Er zijn verder helemaal geen faciliteiten. Een inwoner van het dorp gaf ons een rondleiding en vertelde over allerlei bomen en kruiden die ze gebruikten als medicijn. Ook vertelde hij over de slavernij die daar vroeger was op de plantages, indrukwekkend.
Deze meneer had ook schildpadden en kaaimannen, ik heb ze beide vast gehouden! Gaaf. Hierna kregen we een banaan die daar groeit ( o zo lekker, veel lekkerder dan die in Nederland) en kregen we een kokosnoot om op te drinken en hakte hij er eentje stuk om er van te eten.
Hierna zijn we verder door het dorpje gelopen en zijn we gaan eten. Een Javaanse vrouw had voor ons gekookt. Ze kunnen zo goed koken hier, echt lekker gegeten. Na het eten was het weer tijd om verder te gaan om de boot, op naar het volgende dorpje.
Hier zouden we de kaaimannen gaan vangen… Maar dit moet in het donker gebeuren, zodat je de oogjes ziet en ze dan kan vangen. SPANNEND!
Weer begon het keihard te regenen waarop ik besloten heb om een prachtig pak te kopen hahahha. Zie de fotos maar, vreselijk ding maarja ik bleef wel droog. We moesten per zes mensen in een bootje stappen, echt geloof me een super klein smal bootje. De meneer die de boot bestuurde had het gas aardig open ( in het donker, keiharde regen, en heel smal stukje water) jeetje wat een avontuur haha.
Op een gegeven moment moesten we ook een dammetje over met de boot, oftewel wij moesten die boot daarover heen drukken. Wat een gedoe in de regen en maar trekken hahaha. Uiteindelijk was het dan zover de kaaimannen vangen, Jessica zat naast me en vond het net zo spannend als ik. We hebben er eentje gevangen die mee terug ging naar het dorpje. Anant zat achter ons het had dat beest vast hij zat ons steeds te plagen met dat beest iehh.
Bij aankomst kregen we een kopje thee en een soort Javaanse oliebol met een sausje (erg pittig) Jammie! Hierna volgende de reis terug naar Paramaribo.. Super ervaring!


Veel Liefs Sanne
O ja vergeet de fotos er niet bij te kijken, wordt het misschien wat duidelijker:)



  • 20 Februari 2014 - 22:24

    Pietsje Bijlsma:

    Leuk om je ervaringen en belevenissen in Suriname te lezen Sanne en de foto's. Genieten wij op afstand een beetje mee :-). Heel veel plezier nog.
    Groet van ons.

  • 23 Februari 2014 - 15:09

    Sanne:

    Hee!

    Wat leuk dat jullie de verslagen lezen:)
    Bedankt, en zal binnenkort wel weer een nieuw verslag komen.
    Groetjes!

  • 07 Maart 2014 - 14:44

    Maaike:

    Lieve San, wat weer een leuk verhaal, ik lig in een deuk! En die kaaiman ieee dat je dat durft! :) Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Op 8 februari 2014 vertrek ik voor vijf maanden naar Paramaribo. Ik ga daar mijn eindstage lopen in het Academisch Ziekenhuis Paramaribo als diëtist!

Actief sinds 11 Feb. 2014
Verslag gelezen: 1236
Totaal aantal bezoekers 9544

Voorgaande reizen:

11 Februari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

08 Februari 2014 - 14 Juli 2014

Afstudeerstage in Suriname

Landen bezocht: