Mijn vierde blog; Holi Phagwa - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Hoornstra - WaarBenJij.nu Mijn vierde blog; Holi Phagwa - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Hoornstra - WaarBenJij.nu

Mijn vierde blog; Holi Phagwa

Blijf op de hoogte en volg Sanne

19 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Mijn vierde blog.. Ik loop wat achter dus zal er volgende week nog eentje typen.
Mijn stage verloopt erg goed, voer de gehele dag door consulten en moet zeggen dat ik het leuk vind! Ik heb naast de poli en poliklinische gesprekken ook nog bezig gehouden met andere opdrachten zo heb ik een bespreking gehad met de logopedist van het AZP. Ze wou meer duidelijkheid over de gegeven consistenties van voeding. Nu komt het voor dat patiënten op de neurologie afdeling hun maaltijden in de verkeerde consistentie krijgen waardoor ze zich erg verslikken. Dat kan natuurlijk niet. Dit is dan ook een opdracht voor mij.. Ik moet een nieuw voedingsplan hier op gaan bedenken. Leuke en interessante opdracht! Ook heb ik voor de kinderafdeling het een en ander uitgezocht over voeding bij ondervoede kindjes.

Verder heb ik twee dagen meegelopen met de voedingsassistenten. De eerste dag was op de eerste vrouwen afdeling. Deze voedingsassistent was nogal druk, iedereen die ze tegen kwam begroete ze met hee schatje, lieverd of mooi meisje. Het leek of kon ze met iedereen goed overweg haha. Op een gegeven moment was ik ook schatje en liepen we zelfs hand in hand door het AZP hahaha. Maar mijn god wat een saaie dag… Ik moest om half 8 beginnen waarna we tot 8 uur hebben zitten wachten om bij de keuken de voedingskar te halen. Vervolgens werden de maaltijden uitgedeeld ( brood of pap) en werd er thee geschonken. Waarna ik steeds bevelen kreeg; Sanne thee; Sanne Pap; Sanne dienblad IK dacht okeeee... haha. Nadat al de borden weer op waren gehaald begon het lange wachten….. en jawel van half 10 tot 12.45 heb ik op een stoel gezeten en na buiten gekeken. Ongelooflijk wat is het dan een lange dag. Om kwart voor 1 eindelijk weer na benden om de kar met de warme maaltijd te halen. Na dit lange wachten zal je denken dat ze even rustig t eten komt brengen maar nee het gaat snel snel.. Ik heb daarna alle borden weer opgehaald en om half 3 was ik klaar. Toen we klaar waren zegt de voedingsassistent; zo weet je ook wat wij dagelijks doen, ja het is zwaar werk. Naaa m'n mond viel open van verbazing…….
De volgende dag moest ik op de eerste mannen afdeling meelopen met een andere assistent. Deze mevrouw had een ander werkwijze waardoor we nog sneller klaar waren met de werkzaamheden oftewel nog langer wachten! Maar goed nu weet ik ook wat dat is;)

We zijn een keer op een zaterdag naar White Beach gegaan, dit is een aangelegd strand aan de Suriname Rivier. Het is zon 30 minuten rijden vanaf Paramaribo. Hier hebben we de hele dag lekker gelegen. Het is mooi aangelegd strand alleen is het enige nadeel dat je te maken hebt met eb en vloed van de rivier.. Gevolg: hele middag geen water om in te zwemmen.. Tja heerlijk stranddagje;) En het was zoooo warm!!
Het salsa examen zit er inmiddels ook op.. Het was wel erg grappig.. Alles is vastgelegd op film;) En ben geslaagd jeej haha. We moesten eerst solo dansen, daarna met danspartner en daarna meringe een andere soort dans. Er waren drie juryleden die je beoordelen. Binnenkort is de diploma uitreiking haha.

Ook heb ik een super leuk feest gehad; Holi Phagwa. Dit is het feest van de Hindostanen die vieren het nieuwe jaar. Het begon al zondagavond 18 maart. We zijn doen met een paar meiden naar een een holivuur geweest. Een grote toren gemaakt van hout en palmbladeren, boven op deze toren staat een heks. Het is dus zo dat de heks in de fik wordt gezet en zo boze geesten worden verdreven. Voordat de toren in de fik werd gezet werd er nog een ritueel uitgevoerd. Het was een bijzondere ervaring. Ik stond ook erg dicht bij, eigenlijk te dicht bij in Ned had dit nooit gemogen. Hierna werd er een vuurwerkshow gehouden wat ook mooi was!
De volgende dag was dan het echte feest… Onze taxi chauffeur Annant had ons uitgenodigd bij hem thuis super leuk! Hij had verteld dat we witte kleding aan moesten doen, die vies mochten worden en dan het verstandig was om een doek in je haar te binden. We werden opgehaald in een pick-up achtige auto waarbij we met zn alleen achterin zaten, gezellig! Als eerst gingen we na een groot plein waar iedereen elkaar aan het onder strooien was met verf en met waterpistolen aan het nat maken. Hierna gingen we na Annant zijn huis, hier waren al zijn familieleden. We hebben hier met z'n allen gegeten, z'n vrouw had heerlijke roti gemaakt. En ook hier hadden we een groot verfgevecht. Vervolgens zijn we naar een buurtfeest gegaan, hier hebben we op een klein veldje met de Hindostanen gedanst. De laatste bestemming was het Onafhankelijkheidsplein, dit feest was groot opgezet. Het was echt zooooon leuke dag!!!
Bij thuiskomst stond er alleen nog een klusje te wachten….. er voor zorgen dat de verf er weer af wou.. heb me toch geboend. M'n gezicht wou eerst niet schoon dus heb een beste peiling gehad haha. M'n voeten, handen en rug zijn nog een paar dagen gekleurd gebleven, inmiddels ben ik weer kleurloos haha.

Ondertussen heb ik nog meer dingen beleefd waaronder de geweldige trip naar Galibi. Hier heb ik zeeschildpadden eieren zien leggen. Maar dat zal ik in mijn volgende blog gaan vertellen!!

Liefs san


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Op 8 februari 2014 vertrek ik voor vijf maanden naar Paramaribo. Ik ga daar mijn eindstage lopen in het Academisch Ziekenhuis Paramaribo als diëtist!

Actief sinds 11 Feb. 2014
Verslag gelezen: 1594
Totaal aantal bezoekers 9534

Voorgaande reizen:

11 Februari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

08 Februari 2014 - 14 Juli 2014

Afstudeerstage in Suriname

Landen bezocht: