Het vertrek en de eerste daagjes in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Hoornstra - WaarBenJij.nu Het vertrek en de eerste daagjes in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Hoornstra - WaarBenJij.nu

Het vertrek en de eerste daagjes in Paramaribo

Door: Sanne Hoornstra

Blijf op de hoogte en volg Sanne

11 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

DAG 1 VERTREKT RICHTING PARAMARIBO
Dan was het ineens zover, 8 februari 2014 de dag van het vertrek richting Paramaribo. Als het dan daadwerkelijk zover is wordt het ineens toch wel heel spannend. Om half 8 zouden we vertrekking richting Schiphol, maar mij kenende werd dit iets later. Thuis moest ik al afscheid nemen van mijn vader omdat hij moest werken, niet mijn ding..
Maarja Sanne is Sanne niet als ze iets niet vergeet, gelukkig waren we nog niet zover ( richting snelweg) kwam ik er ineens achter dan m’n bril nog thuis lag, die heb ik toch echt nodig komende maanden.
Eenmaal op de snelweg nog even een stress momentje, ik dacht dat mn handbagage niet in de auto was gezet dus mn moeder stoppen langs de kant van de snelweg, maar gelukkig zat hij er gewoon in. Dus op weg naar Schiphol!

Het afleveren van mijn bagage is bij mij ook altijd een fijn moment.. is mijn koffer niet te zwaar?
( aangezien ik vijftien paar schoenen in m’n koffer had zitten). Het viel mee, drie kilo te zwaar dus heb nog meer over gepakt na mijn handbagage waardoor ik me een ongeluk sjouwde met een laptop tas die volgepropt was en een grote strandtas.
Dan volgt het afscheid van mijn moeder en Dennis.. Erg moeilijk! Uiteindelijk toch maar gegaan heb het nog een tijdje moeilijk gehad. Gelukkig was Ingrid mee.

Half 12 zouden we vertrekken uiteindelijk werd dit 1 uur. Eenmaal in de lucht werden we goed verzorgt. We kregen een warme maaltijd, nootjes, ijsje en een uur voor de landing nog roti. Nog niet eens in Paramaribo en de eerste roti was al naar binnen gewerkt. De vlucht was prima, heb een film gekeken (monster university), wat tv series ( big bang theory kon ik zelfs kijken haha) en heel toepasselijk hello goodbye. Ook kon je veel cd’s luisteren, oftewel heb me wel vermaakt.

Om zes uur zijn we geland, waarna we vervolgens lang in de rij moesten wachten voor de paspoort controle. We werden opgewacht door een taxi. Met vijf belgen en een meid gingen we richting Paramaribo. Om negen uur kwamen we aan op de Margarethalaan, Maya (de vrouw van de huisbaas Prem) en haar zoon stonden ons al op te wachten. De eerste indruk was goed, erg ruim huis, grote woonkamer en keuken. De kamer is ook prima, een tweepersoons bed met klamboe en een grote kastenwant. Verder heeft het huis twee badkamers en wc’s. Aan de voorkant van het huis zit een grote voortuin met terras en ook is er een grote achtertuin. Voor huis mooie palmbomen. Er zitten vijf kamers in het huis, maar nu zitten Ingrid en ik er met zijn tweeën in.
Ik ben gelijk begonnen met het uitpakken van mijn koffer en daarna richting bed gegaan. In bed heb ik nog drie brieven gelezen, super lief en leuk!!

DAG 1 in Paramaribo
Slecht geslapen, vaak wakker en vroeg wakker. Dus ben ik maar begonnen met wat foto's en kaartjes op te hangen. En heb ik kennis gemaakt met het koud douchen, ze hebben hier geen warm water. Even wennen!
Daarna zijn Ingrid en ik even op verkenning gegaan. Supermarkt zit dichtbij dus dat is fijn. Wat nog beter is is dat het Academisch ziekenhuis tegen over ons huis zit! Moet praktisch alleen de weg oversteken beter kan niet!!

Ook al het eerste schrikmoment gehad. Ingrid en ik stonden in de tuin en kwam er ineens een hagedis door de schutting, in eerste instantie schrok in van het geluid maar toen ik dat beest zag die zo over Ingrids been vloog sprong ik zo de lucht in hahaha.

Rond twee uur stonden Prem, Maya en hun zoon ineens voor de deur. Ons internet doet het nog niet en omdat ze dat zo vervelend vonden brachten ze ons naar hun andere huis zodat we even konden skypen. Erg lief!

Ik had een mail van mijn stagebegeleidster, ze vond het niet goed dat ik maandag al zou beginnen omdat ik het beter was dat ik even rustig kon acclimatiseren. Nou prima!! Nu heb ik woensdag een kennismakingsgesprek.
Om vier uur kregen we met nog drie meiden een rondleiding van Prem door Paramaribo. Dit was erg leuk, hebben we gelijk veel gezien. We zijn even gestopt bij de Surinamerivier en nog een keer om wat te drinken en hebben we bananenchips gehad. De rondleiding duurde twee uur.
We hadden met de meiden afgesproken om s avonds uit eten te gaan bij ’t vat. Om half acht werden we opgehaald door de taxi, en waren er nog twee huisgenoten van hun mee.
Ik heb het Surinaamse gerecht Pom gehad, was lekker! Uiteten gaan kost hier echt niets, ik was in totaal 29 Surinaamse dollar kwijt wat zo’n 6 euro is. Het was een gezellige avond!

DAG 2 IN PARAMARIBO
Om half 9 werden we door Marly opgehaald om na de immigratiedienst te gaan, het visum wat ik nu heb moet verlengt worden. Heel gedoe allemaal.. Best aparte ervaring, veel mensen en lang wachten. Vervolgens hebben we een sim kaartje gehaald.

S middags zijn we door de taxi opgehaald en zijn we naar het Hermitage winkelcentrum geweest. Hier kun je nog redelijk winkelen.
Rond half 5 waren we weer thuis en hebben we nog lekker in de bikini in de tuin gezeten. Ook waren we blij verrast dat de router er was, dus internet!!

Als avondeten zouden we roti opgaan halen, bij ons in de buurt zit een roti tentje. Helaas was deze gesloten. Toen hebben we maar even de taxi gebeld om ons naar een afhaaltent te brengen en vervolgens weer thuis af te zetten. Wat een luxe he haha.

Het is dus tot nu toe prima hier! Heerlijk warm en mooie plek!

Liefs San

  • 11 Februari 2014 - 17:02

    Berber:

    Leuk verhaal san!
    Dat begin haha geweldig, echt sanne haha.
    Leuk om te leasen! Volle plezier dear xxx

  • 11 Februari 2014 - 17:06

    Esther:

    Wat leuk san!!! Zo kunnen we mooi alles mee lezen:) klinkt allemaal super, goed voor elkaar daar;)
    Nu al benieuwd naar je volgende verhaal! Have fun , dikke tut!

  • 11 Februari 2014 - 17:52

    Nynke De Vos:

    Leuk sis !!!!! Beneid nei iT volgende verhaal !!!!!

  • 11 Februari 2014 - 18:18

    Tanja:

    nou dat klinkt prima daar, veel plezier en succes woensdag bij je eerste stage dag

  • 11 Februari 2014 - 20:21

    Maaike:

    Hey San, leuk geschreven, ik zie het helemaal voor me! :D Geniet ervan, lekker eten (je wordt nog roti), mooi weer wat wil je nog meer! xx Mik

  • 13 Februari 2014 - 17:21

    Sanne:

    Dank jullie wel!! :) xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Op 8 februari 2014 vertrek ik voor vijf maanden naar Paramaribo. Ik ga daar mijn eindstage lopen in het Academisch Ziekenhuis Paramaribo als diëtist!

Actief sinds 11 Feb. 2014
Verslag gelezen: 669
Totaal aantal bezoekers 9570

Voorgaande reizen:

11 Februari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

08 Februari 2014 - 14 Juli 2014

Afstudeerstage in Suriname

Landen bezocht: