Eerste maand zit erop! En alweer genoeg meegemaakt - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Hoornstra - WaarBenJij.nu Eerste maand zit erop! En alweer genoeg meegemaakt - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Hoornstra - WaarBenJij.nu

Eerste maand zit erop! En alweer genoeg meegemaakt

Door: Sanne Hoornstra

Blijf op de hoogte en volg Sanne

12 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Eerste maand zit erop en onder tussen alweer genoeg meegemaakt!

Ik zit nu in mijn vierde stageweek. De stage bevalt goed, de diëtisten hebben het erg druk de gehele dag. Er is geen eens tijd voor een pauze moment, dus een broodje eten moet even snel tussendoor. Ik loop een paar dagen mee op de poli, hier komen patiënten die zijn doorverwezen door de arts. Je ziet hier veel patiënten met nierproblemen, diabetes, hoge bloeddruk en overgewicht. De eerste dagen heb ik vooral veel meegeschreven. Er zijn hier zoveel meer en andere voedingsmiddelen dan in Nederland. De ingewikkelde namen vlogen me om de oren en dacht helppp! Hier wordt qua groente vooral bladgroente gegeten zoals bitawirie, amsoi etc. Even wennen dus al die verschillende producten.
Donderdags is het een poliklinische dag, dus het beddenhuis in en bij de patiënten langs gaan. Heb mijn ogen uitgekeken, het ziekenhuis is zo anders dan gewend. Hier liggen de mannen en vrouwen apart en wordt er nog met klassen gewerkt. Hoe hoger je ligt qua verdieping hoe rijker je bent. De vijfde (de hoogste verdieping) wordt ‘klasse’ genoemd en hier liggen maar een paar mensen die of veel geld hebben, goede verzekering hebben of het ziekenhuispersoneel. Ik vind het een rare gewaar wording. Verder zijn de kamers klein, er liggen zes patiënten vrij dicht op elkaar. Er wordt hier ook anders gewerkt, ik stond bij een patiënt en ineens komen er drie zusters. De ene brengt een zuurstofmasker aan, de ander meet de polsslag en de derde drukt een thermometer onder de oksel haha. Ook staat er vaak bij 1 patiënt wel zes personen ( veel coassistenten). Oftewel het is even wat anders dan in Nederland.

Na een uur patiënten bezoeken stonden we bij een patiënt in de kamer die alleen op een kamer lag. Else was met hem in gesprek, ineens begon ik het erg warm te krijgen en werd ik duizelig. Ik dacht wat is dit dus ben ik even tegen de muur gaan staan maar vervolgens werd ik helemaal raar. Dus zei ik tegen Else het gaat even niet goed. Ik ben toen even gaan zitten en heb de patiënt nog een hand kunnen geven. Toen we de kamer uitliepen zag ik ineens niets meer en het zweet liep over mijn rug. Ik had dit nog nooit gehad en het voelde zo eng! Else zei ook dat ik spierwit was, zelfs mijn lippen waren spierwit. Toen ben ik even in de zusterskamer gaan zitten en alle zusters en een coassistenten kwamen me helpen. Vervolgens werd ik erg misselijk en buikpijn. Op een gegeven moment kon ik wel weer een beetje lopen. We zijn toen na beneden gegaan en moest ik naar de arts. Mijn bloeddruk werd gemeten en die was 90/50, erg laag dus! Ik moest van ze naar huis en op bed gaan liggen, een man van het ziekenhuis heeft me thuis gebracht en heb nog wat medicatie voor m'n buik meegekregen.. Erg leuke eerste ervaring in het ziekenhuis dus NOT! Ik heb de hele dag op bed gelegen, waarna het vervolgens wel weer ging.

De volgende dag zou ik met Tiffany mee naar het nierdialyse centrum en dat wou ik niet missen. Ik ben dus gewoon meegegaan in de hoop dat dit me niet weer zou overkomen. Voelde me ook zo lullig!! Die ochtend was ik nog een paar keer licht in m'n hoofd, maar verder niets aan de hand. Het nierdialyse centrum heeft zon 250 patiënten die twee keer of vaker per week komen dialyseren. Die dag heb ik ook een voorlichting bijgewoond over een nieuw soort virus die muskieten overbrengt, interessant!

Savonds hebben we een bbq gehad op de Kwattaweg. Die zaterdags zijn Ing en ik de hele dag gefietst, lekker Hollands haha. We zijn ook langs de Zoo gegaan wel leuk even. Die avond zijn we lekker uiteten geweest na de Javaan. Zondags zijn we naar Torarica gegaan ( het duurste hotel hier). Hier kun je voor 35 SRD de gehele dag bij het zwembad liggen en lekker zwemmen.
Donderdagavond 28 feb is Atsje aangekomen, ze doet ook voeding en diëtetiek. Ze zit bij ons in huis, we wonen dus nu met z'n drieën. Vrijdag 28 februari moesten we naar de immigratiedienst.. Gehele dag zowat gezeten, om drie uur pas weer terug. En wat hebben we gedaan; wachten, wachten, wachten. Ongelooflijk. En uiteindelijk gewoon wat papieren gecontroleerd en nu weer drie maand wachten op een stempel..

Verder heb ik op stage nog leuke dagen beleefd. Zo ben ik met de diëtisten naar de markt gaan. Tiffany had Ingrid en Evan (zit bij ons op de opleiding en loopt stage op het zelfde adres als Ingrid) ook uitgenodigd mee te gaan, gezellig!! Het was echt een interessante en leuke ochtend. We hebben erg veel gezien en ook gekocht. Ing en ik hadden tassen vol groenten en fruit mee, in totaal waren we hiervoor 30 SRD kwijt = €6,70!!!! Geen geld, ongelooflijk. Die week dus gekookt met Surinaamse producten.

Ook heb ik twee dagen meegelopen met de keuken. Waren echt twee super leuke dagen. De collega's in de keuken zijn erg gezellige mensen en houden van een lolletje. Ik heb geholpen met het maken van de dieetvoeding, wel leerzaam. Maar heb vooral veel geproefd! Ik liep mee met mevrouw Meyra, heel lief ze ging speciaal gerechten voor me maken. Ze noemde me ook haar weeskindje samen met nog een collega, ze zei ik neem jullie onder me hoede ik hou ervan om voor iemand te koken haha. Ik begon om 7 uur en om 8 uur maakte ze me al een ontbijt met een heerlijke omelet en kopje thee. Rond 12 uur ging ik met een bord vol eten richting kantine om alles te proeven! Heb veel Surinaamse groenten gehad, waarvan ik pompoen het lekkerste vond. Verder heb ik Javaanse kip gehad, verschillende soorten rijst, cassave, flensjes, gember drankje en garnalen.

Met een groepje zit ik nu ook op salsa les. We hebben twee keer in de week lees, vier weken lang. Daarna moeten we een examen afleggen....ahum.. dat hoefde voor mij nou net niet maar oké;) Ben benieuwd hoe dit gaat verlopen. Tot nu toe is het erg leuk. En ik had een goede reden om nog een paar schoenen te kopen. Dus heb mooie pumps gehaald voor de salsa lessen haha.

We zijn nu een paar keer opstap geweest waarvan een keer nooit meer vergeten zal worden; de poolparty. Het was zooo leuk, we gingen eerst een uur door de stad met een partybus (en gratis drank). Daarna kwamen we aan bij een hotel met een zwembad op t dak. Ingrid lag binnen 1 minuut na binnenkomst al met kleding en al in het zwembad, ze wou haar slippers even natmaken en gleed toen uit hahahhaa. O heb zoooo hard gelachen, kwam niet meer bij.
Na dit voorval ben ik snel het water in geplonsd, was zo leuk lekker dansen in t zwembad. Echter na een tijdje werd ik geroepen dat ingi niet zo goed ging. Komt er op neer dat we vrij vroeg weer thuis werden gebracht door de taxi omdat ing door de security weg moest vanwege ‘iets teveel alcohol op’ hahahhaa. Maar ondanks dat was het super leuk.

Gister was ik jarig, de dag begon s ochtens om half 7 met facetime met mem en met Dennis. Op het werk werd ik een paar keer omhelst door collega’s van de keuken en voedingsassistenten super lief. Smiddags heb ik lekkere stroofwafel en cheescake taart gehaald. Ben verwend met cadeautjes van m’n huisgenootjes. Ik had lekkere roti gehaald en savonds was het tijd voor salsa les waar voor me gezongen werd. Was een geslaagde dag! Iedereen bedankt voor de lieve berichtjes!

Ik heb nog wel meer te vertellen maar dat laat ik voor het volgende verslag!

Veel liefs San






  • 12 Maart 2014 - 15:54

    Jikke Devos De Jong J:

    Hoi Sanne wat een mooi verslag ik hoop als het bericht goed over komt Gr en liefs van beppe

  • 12 Maart 2014 - 15:57

    Wies:

    Hoi Sanne,

    Nog gefelictieerd met je verjaardag. Fijn te horen (lezen) dat het het leuk hebt. Ik heb het idee dat je meer dan genoeg te eten krijgt, straks moet je zelf nog op dieet :)
    Tot je volgende verslag,
    Groetjes Wies

  • 12 Maart 2014 - 20:02

    Sandra:

    Hey sannie,

    Wat weer een super verslag. Ik geniet altijd met je mee!! Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Zo te lezen heb je een leuke dag gehad. Ga lekker zo door en blijf je leuke verslagen schrijven... Dan voelt het net of wij ook een beetje in Suriname zijn.

    Tuut uut Grunn Sandra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Op 8 februari 2014 vertrek ik voor vijf maanden naar Paramaribo. Ik ga daar mijn eindstage lopen in het Academisch Ziekenhuis Paramaribo als diëtist!

Actief sinds 11 Feb. 2014
Verslag gelezen: 583
Totaal aantal bezoekers 9561

Voorgaande reizen:

11 Februari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

08 Februari 2014 - 14 Juli 2014

Afstudeerstage in Suriname

Landen bezocht: